Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

PKP Cargo: ZZMK wzywa prezydenta do zaangażowania

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
17-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
PKP Cargo: ZZMK wzywa prezydenta do zaangażowania
fot. Robert Trębowicz
Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych oczekuje od prezydenta Karola Nawrockiego interwencji w sprawie restrukturyzacji PKP Cargo. Pismo w tej sprawie wręczył prezydentowi przewodniczący organizacji Leszek Miętek na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego.

Kondycja PKP Cargo, jako wciąż największego przewoźnika towarowego w Polsce, jest – jak przypomina Miętek – szczególnie istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa oraz funkcjonowania polskiego kolejnictwa. Spółka to „filar polskiego systemu transportu towarowego, kluczowy dla logistyki i obronności”. Jak wspomina, w lutym bieżącego roku zwracał się już w tej sprawie do poprzednika Nawrockiego – Andrzeja Dudy. – Niestety, poza zwołanym 23 kwietnia 2025 r., posiedzeniem Rady ds. Bezpieczeństwa i Obronności Narodowej/Narodowej Rady Rozwoju, które odbyło się na koniec kadencji, nie podjęto w związku z tym żadnych działań – ubolewa.

„Absolutną obojętność” na problemy przewoźnika i blokowanie dialogu społecznego Miętek zarzuca też Ministerstwu Infrastruktury. – Dlatego też pozwalam sobie ponownie przedstawić tę problematykę w przeświadczeniu, że Pan Prezydent dostrzeże ciężar gatunkowy i powagę zagrożeń, które dotyczą polskiej kolei, a poprzez to również bezpieczeństwa narodowego w niezwykle skomplikowanych międzynarodowych okolicznościach – pisze związkowiec.

Jak ocenia, kryzys finansowy, organizacyjny i zarządczy PKP Cargo pozostaje głęboki. – Toczące się tzw. postępowanie sanacyjne, decyzje dotyczące zmiany zarządcy oraz spory pomiędzy wierzycielami a właścicielem spółki doprowadziły do faktycznej utraty zdolności operacyjnych tego przewoźnika – alarmuje Miętek. Jak twierdzi, mimo ponawianych od 2017 r. ostrzeżeń ze strony związkowców i przedstawianych propozycji rozwiązań ani obecna, ani poprzednia ekipa rządowa nie wdrożyła skutecznych działań zapewniających bezpieczeństwo transportów strategicznych i utrzymanie zdolności przewozowych.

– PKP Cargo SA w restrukturyzacji jest jedynym narodowym przewoźnikiem zdolnym do realizacji transportów wojskowych i strategicznych. Utrata tej zdolności oznaczałaby faktyczne uzależnienie państwa od łaski zagranicznych operatorów logistycznych i poważne osłabienie potencjału obronnego Polski – wskazuje działacz związkowy. Jak przypomina, jest to szczególnie ważne i pilne w sytuacji wojny za wschodnią granicą i rosnącego ryzyka konfliktu zbrojnego.

Władze PKP Cargo oceniają stan rzeczy zupełnie inaczej. Zarząd – choć przyznaje, że sytuacja spółki jest wciąż trudna – podkreśla, że podejmowane obecnie zmiany organizacyjne pozwolą firmie rozwijać się i odzyskiwać rynek w przyszłości. W przyszłym roku PKP Cargo ma osiągnąć zysk netto.

Potencjał przewozowy – według zarządu – wciąż istnieje, a restrukturyzacja ma być prowadzona tak, by go zachować. Kryzys przewoźnika jego władze tłumaczą błędnymi decyzjami poprzedników (zwłaszcza „decyzją węglową” z roku 2022 – w czym zresztą zgadza się z nimi także ZZMK) oraz złą koniunkturą w kolejowych przewozach towarowych w całym regionie.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Cargo: 18 mln zł straty netto. Będzie zysk w przyszłym roku?

Biznes

PKP Cargo: 18 mln zł straty netto. Będzie zysk w przyszłym roku?

Roman Czubiński 01 października 2025

Grupa PKP Cargo z 2,41 mld zł straty w 2024 r.

Biznes

Grupa PKP Cargo z 2,41 mld zł straty w 2024 r.

inf. pras. PKP Cargo 29 kwietnia 2025

Dariusz Seliga zabiera głos w sprawie PKP Cargo

Prawo i polityka

PKP Cargo: Nadal walczymy o zadośćuczynienie za „decyzję węglową”

Prawo i polityka

Zobacz również:

PKP Cargo: 18 mln zł straty netto. Będzie zysk w przyszłym roku?

Biznes

PKP Cargo: 18 mln zł straty netto. Będzie zysk w przyszłym roku?

Roman Czubiński 01 października 2025

Grupa PKP Cargo z 2,41 mld zł straty w 2024 r.

Biznes

Grupa PKP Cargo z 2,41 mld zł straty w 2024 r.

inf. pras. PKP Cargo 29 kwietnia 2025

Dariusz Seliga zabiera głos w sprawie PKP Cargo

Prawo i polityka

PKP Cargo: Nadal walczymy o zadośćuczynienie za „decyzję węglową”

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij